תיווך ולמידה בבית

מאת שרית לוי, מדריכת ראייה ארצית באלי”ע

הראייה משפיעה על כל תחומי ההתפתחות. היא החוש המארגן שדוחף אותנו לקשר עם הסביבה, מגרה את הסקרנות ודרכו אנו קולטים ומבינים את העולם. ידע ויכולות רבות נלמדות מתוך הקשר, וההתפתחות במגוון תחומים מבוססת על חיקוי ואימון.

בעוד שילדים רואים יכולים להתאים עצמם לסביבה ולהסיק מראייה ושמיעה בו זמנית, ילד עם לקות ראייה יזדקק לתיווך המבוגר, כדי להגיע להבנת הסיטואציה בה הוא נמצא. תינוקות וילדים עם עיוורון ובעלי לקות ראייה הם בעלי הזדמנויות מעטות יותר ללמידה, לכן לנו, לסביבה המקיפה והמטפלת בילדים יש תפקיד חשוב בתהליך הלמידה שלהם על העולם, בהבנת התרחישים והסיטואציות היומיומיות. המפתח ללימוד הוא לא לספר על העולם מסביבנו, אלא ליצור סיטואציות וחוויות המאפשרות למידה עצמית באמצעותה ירכשו מושגים וידע עולם. חשוב שנבין, כי ככל שהילדים יחוו, יתנסו וילמדו שהעולם סביבם מלא וגדוש ומעניין, יש סיכוי שסקרנותם תתפתח והם יזמו יותר למידה בעצמם.

הבית מלא בפעילויות מעניינות וחפצים מרתקים שיכולים להוות כלי משחק ופעילות, לקדם עצמאות ולפתח יכולות מוטוריות וקוגניטיביות. ניתן לשתף את הילדים בכל מה שקורה בבית ולחוות יחד איתם את הפעילויות.    

1.     פעילויות שקשורות לכביסה:

·         אפשרו לילדים להניח יד על מכונת הכביסה כשהיא פועלת, הסבירו מה קורה, מדוע המכונה רועדת ולמה יש רעש, מתי הרעש מסתיים ומה המשמעות של כך.

·         תנו להם לרוקן את הכביסה הנקייה והרטובה לתוך סל או גיגית. תמללו את המושגים והמרקמים שהם חווים, תוך כדי הפעילות, כגון: רטוב, כבד, בתוך ועוד….

·         ניתן גם להכניס את הכביסה המלוכלכת לתוך המכונה ולשפוך בזהירות ועם עזרה את סבון הכביסה ולחוש את הריח הנעים.

·         עם הדרכה והכוונה ניתן ללמדם איך לסובב או ללחוץ על הכפתור הנכון בכדי להפעיל את המכונה.

·         כשתולים את הכביסה על החבל, ניתן לאפשר להם להגיש את האטבים, למנות אותם. כשהם בוגרים יותר ניתן לאפשר להם להתנסות בתליית הכביסה לבד, ובכך לתרגל את אחיזת הפינצטה (פתיחת האטב בעזרת לחיצה של האצבע והאגודל יחד).

·         לאחר שנערמת ערימה של כביסה נקייה ויבשה, מרתק להוציא בגד- בגד ולהכריז למי הוא שייך במשפחה, כך אפשר לעקוב למי תהיה הערימה הגבוהה ביותר. באותה הזדמנות ניתן גם ללמוד למיין את הבגדים לפי שימושם (גופיות, חולצות, מכנסיים וכו’).

·         מיומנות מיוחדת במינה היא מציאת בן הזוג לכל גרב!!!

2.     פעילויות שקשורות לארוחה משפחתית

·         ניתן לתת לילדים לעזור בעריכת השולחן לקראת הארוחה, כך הם ירגישו חלק פעיל מהמשפחה וילמדו רבות על התחלה, אמצע וסוף של פעילות, רצף הפעולות של התרחיש, למידה על פי חיקוי ורכישה של מיומנויות ומושגים שונים. בעת נטילת חלק בעריכת השולחן, הילדים לומדים היכן נמצא הסכו”ם ואלו כלים נחוצים לארוחה. בנוסף, הם לומדים לספור את בני המשפחה שישבו לאכול ואת מקומו של כל אחד ליד השולחן.

·         לפני הארוחה ניתן לסייע בהכנת הארוחה, לדוגמה:

          לעזור להוציא ירקות מהמקרר להכנת הסלט. בדרך זו הילדים לומדים לזהות את הירקות על פי מאפייניהם הוויזואליים, ולסרוק ולאתר את הירק המבוקש מבין שאר הירקות שבמקרר. בין היתר, הם לומדים היכן מאחסנים את הירקות לאחר הקניות או כל מאכל אחר שרוצים להכנת הארוחה.

          לשטוף את הירקות ולקלפם עם קולף ירקות

·         לאחר הארוחה ניתן לעזור לשטוף את הכלים, למיין את הסכו”ם לאחר השטיפה, לאחסן את שאר הכלים והמאכלים שנותרו למקומות אחסונם במטבח.

3.      פעילויות שקשורות לסדר ולניקיון הבית:

·         לנקות משטחים עם מטלית רטובה וללמוד על ההבדל בין נקי למלוכלך.

·         שטיפת רצפות הנה חוויה ולמידה חשובה, במיוחד אם לומדים לסחוט את הסמרטוט ולנקות בכל הפינות בחדר. תוך כדי שטיפת הרצפות הילד יחווה למידה פעילה של מושגים שונים כגון, רטוב ויבש, גריפה, הליכה זהירה ואיטית. בנוסף, הילד יצטרך להתמודד עם שמירה על יציבות במשטח רטוב, אחיזה נכונה של המגב, התמודדות עם מרקמים שונים ועוד.

·         לסדר את הבית וללמוד לשים חפצים שונים במקומם (נעליים, תיקים…)

·         לסדר משחקים בסוף היום- אם המשחקים מאוחסנים בסלסלות נפרדות לכל סוג של משחק (לגו לחוד, קוביות לחוד, מכוניות לחוד, צבעים לחוד וכו’), קל יותר לילדים למיין אותם, כשהם מתבקשים לשים את המשחקים במקום.

4.      כדאי לבקש לפעמים מהילדים, שיביאו לנו חפצים ממקומות שונים בבית. כך הם מרגישים שאנחנו נותנים להם לעזור ולסייע ובנוסף, הם לומדים את מיקומם של חפצים שונים בבית.

5.      בבית קיימים סוגים שונים ומגוונים של מכשירי חשמל, שניתן ללמוד את שימושם ולהכיר את הקול שכל אחד מהם משמיע.

6.      ישנם סוגים רבים של ניירות מעניינים בבית- נייר כסף, נייר אפייה, נייר צלופן, נייר דבק, נייר עיתון ונייר מרשרש, שנחמד לקרוע ולעשות איתם יצירה או סתם לגזור ולהדביק.

7.      אפשר ללמוד לפתוח חפצים שונים בבית כך לדוגמא: קופסת המשקפיים, בקבוק של מרכך הכביסה (לאחר שהתרוקן), קופסאות מקרטון למיניהם, קופסת שוקולדים או עוגיות ממתכת, מלחייה, ללחוץ על בקבוק הסבון הנוזלי או בקבוק השמפו/ מרכך ועוד. 

בדרך של תמלול הפעולות, שימוש בשפה עשירה, עשייה בצוותא, ראיית הדברים מקרוב והופכם לשותפים, חשיפה מכוונת לתרחישים שונים, שיתוף בחוויות, עידוד וגירוי הסקרנות, הנגשת ידע עולם וחשיפה רבה ומותאמת, נסייע לילדינו ללמוד ולהתפתח.

Skip to content