שיפור תפקוד הראייה

הבסיס לעשייה שלנו היא ההבנה העמוקה כי הראייה משפיעה על כל תחומי ההתפתחות, היא החוש המארגן שדוחף אותנו לקשר עם הסביבה, מגרה את הסקרנות ודרכו אנו קולטים ומבינים את העולם. הראייה משפיעה על יכולת מוטורית, קוגניטיבית וההתנהגותית, חומרת לקות הראייה ואופייה, הם הגורמים החשובים בהשפעת לקות הראייה על ההתפתחות.
בגיל הרך, הפעוטות חוקרים את סביבתם הפיזית והאנושית מכוח הסקרנות ומייצר הפעילות הטבוע בהם מלידה. סוכני החקירה הראשונים הם החושים “הקרובים” מגע, טעם, ריח, אח”כ מצטרפים גם ההקשבה, ההסתכלות והחיקוי.
חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא שיפור-ושימור-ראייה.jpg
עבודה שיקומית לשימור ופיתוח מיומנויות הראייה:

  • מודעות
  • תאום עין יד
  • מיקוד מבט וקשר עין
  • פיענוח
  • סריקה
  • ראיית עומק
  • מעקב

מיומנויות הראייה עבור ילד לקוי ראייה אינן נרכשות באופן אקראי וניתן לתרגל ולעבוד עליהן תוך לימוד טכניקות לניצול מקסימלי של הראייה ושיפור תפקודי הראייה. כלומר, יכול להיות שחדות הראייה של הילד לא תשתנה, אך הוא ילמד לנצל את הראייה שנותרה לו ולהביאה לידי ביטוי בפעולות היום יום, כגון סריקת מרחב, איתור של חפץ או דמות מוכרת, ירידת מדרגות, פענוח של תמונה עמוסת פרטים כמו בספר, מיקוד מבט ממושך ועקבי כלפי דמות איתה נחנו משוחחים ועוד..
הפעילות לשיפור תפקודי הראייה, תיעשה בדרך של משחק וחוויה ובהתאם ליכולתו האישית של כל ילד, עד כמה הילד רואה, מהי יכולת התפיסה ורמת ההבנה שלו.
מודעות :awareness הבחנה בקיומו של דבר מה, הכרה בו וערנות כלפיו.
מיקוד מבט/ נעיצת מבט focus : היכולת להביא את שתי העיניים יחד (או עין אחת) למטרה ויזואלית.
קשר עין eye contact: תקשורת בלתי מילולית, בה שני אנשים מביטים אחד בעיני השני באותו הזמן.
מעקב follow: תזוזה של העיניים / ראש, אחר חפץ / אדם.
סריקה search : סריקה בעצם נעשה על ידי סדרת “קפיצות” מבט. היכולת להעביר את המבט ממקום למקום, על מנת לבצע סריקה אחר: הסביבה, חפצים, דמויות ותמונות. תפקודית נבדוק סריקה מקרוב וסריקה מרחוק.
ראיית עומק : היכולת להבחין ולאמוד את העומק והמרחק ביני לבין חפץ או דמות, מקרוב ו/או מרחוק.
ראיית עומק לרוב תשפיע על תחומי כישורי חיים (ADL) כמו:
התמצאות וניידות,גרפו-מוטוריקה… ועוד ולכן תשולב יחד עם מטרות עבודה של מקצועות הבריאות.
תאום עין יד hand eye contact: תאום עין יד: הושטת יד תוך מיקוד/נעיצת מבט על חפץ, שימוש בפיקוח ויזואלי (הראייה מובילה את תנועת היד).
פענוח solving: היכולת להבין את תפקידו / משמעותו של האובייקט הנמצא מולי.פענוח אובייקטים בסביבה הקרובה/ הרחוקה
העבודה תעשה במספר אופנים –

  1. עבודה בחדרי חושך
  2. עבודה על ניידות והתמצאות במרחב
  3. למידה פעילה בעזרת עזרים מותאים כגון לוח תהודה ובית קטן

עוד על חדר החושך של אלי”ע

לתרומה עבור הפעילות לחצו כאן

 

Skip to content