התפתחות מוטורית והתמצאות וניידות במרחב

מודעות חושית היא התשתית לקליטה וההבנה של עולמנו. ראייה תקינה מאפשרת לילד לקלוט ולהבין במבט, היכן הוא נמצא ביחס למרחב, לסרוק ביעילות ומהירות את הסביבה הקרובה והרחוקה לראות את נקודת היעד ולתכנן את המסלול אליה. אצל ילד עם ראייה תקינה המידע נקלט אוטומטית, במבט, ללא מאמץ מיוחד.

ילד לקות ראייה או עיוורון מוגבל ביכולתו לקלוט מידע חזותי מהסביבה, בשל הירידה בחדות הראייה ו/או בשדה הראייה הוא מתקשה לסרוק ביעילות את המרחב לאתר דמויות או חפצים ולקבל את כל המידע החזותי אליו זקוק, בכדי להבין את הסיטואציה ולהתנועע בחופשיות ובבטיחות במרחב.
ראשיתה של התמצאות במרחב מתחילה אצל הילד יחד עם שלבי ההתפתחות המוטורית ותפיסת הגוף כנקודת המוצא אל העולם שמסביב לו. תפיסת הגוף כוללת ראשית את הכרת חלקי הגוף השונים, הבנת היכולת התפקודית של אברי הגוף ובהמשך גם הכרה ביחסים שבין שני צידי הגוף  ובגבולות הגוף.
ילדים בעלי לקות ראייה ועיוורון בגיל הרך נוטים לאחר בהתפתחותם המוטורית, האיחור המוטורי מתבטא בדרגות שונות, בהתאם לחומרת לקות הראייה.
היות וסכימת הגוף נבנית מהתנסויות מרגע לידת התינוק, יש לחשוף את ילדי אלי”ע בכל רמות התפקוד לפעילות מוטורית מותאמת לשלב בו הילד נמצא ולצרכים שלו. אצל ילדים עם עיוורון מוחלט נמצא גם קושיים בהתפתחות מוטורית כגון בקפיצה, ריצה ומשימות מוטוריות מורכבות וקואורדינטיביות.

למה ילדים עם לקות ראייה מאחרים בהתפתחות המוטורית?

  • מגלים סקרנות מעטה לסביבה הקרובה והרחוקה, שאינם מודעים לה בשל לקות הראייה.
  • פחד וחרדה מסביבה מאימת ובלתי מוכרת, מחקירת הסביבה ומהסיכון שבתנועה במרחב שאינו ברור.
  • נטיית הסובבים להגנת יתר ומניעת עצמאותם המוטורית של הילדים.
  • התנסות וחשיפה דלה למרחב שבו הם פועלים.
  • צורך להקשיב באופן אינטנסיבי לסביבה

היעדר או הימנעות מפעילות מוטורית ותנועה עלולה להוביל לפאסיביות נרכשת מצד הפעוט, רכישה מוגבלת של מיומנויות והיעדר הנעה מפעילות גופנית. נפח התנועה הדל גורם לחולשת שרירים, יציבה לקויה ולעיתים גם השמנה. בטווח הרחוק נוכל לצפות לכאבים בפרקים ובאיברים שאינם פעילים מבחינה פיזית.

ההפעלה המוטורית לילדי אלי”ע היא הכרחית, על מנת לחשוף אותם ליכולותיהם ללא פחד, ללמדם לתכנן את צעדיהם במרחב באופן עצמאי, ליהנות מתנועה שהיא כה נחוצה להתפתחות רגשית תקינה, לחזק את כוח שריריהם, ללמדם להיות ערים ליציבתם, להעז ולנוע במרחב, לגלות את העולם ולהיות עצמאיים.

היות וסכמת הגוף נבנית מהתנסויות מרגע לידת התינוק, יש לחשוף את כל ילדי המעון בכל רמות התפקוד. שיפור מיומנות הניידות וההתמצאות אינה תלויה רק ביכולת הילד ללכת או לזחול, אינה תלויה רק ביכולת השפתית, התקשורתית או הקוגניטיבית. כלומר העבודה השיקומית על התמצאות וניידות מתקיימת בכל כיתות הגן באלי”ע, כאשר כל ילד יקבל טיפול המותאם לשלב בו הוא נמצא ובהתאם לצרכיו.

התמצאות וניידות: (Orientation and Mobility – O&M)

היכולת לנוע במרחב בביטחון בנוחות וביעילות. לדעת להסתדר במרחב ולשלוט בו.

התמצאות:
היכולת לדעת איפה נמצאים הפריטים השונים הנמצאים במרחב, איפה אני נמצא ביחס אליהם והבנת מערכת היחסים המרחבית לצורך תכנון מסלול יעיל , בעזרת סימנים ולעבר מטרה.

משמע: היכולת להשתמש בחושים להבין את המיקום של האדם בסביבה בכל רגע נתון.

ניידות:
היכולת לנוע ממקום למקום או ממצב למצב.

סוגי ניידות אפשריים: גלגול, זחילה, הליכה ושימוש באביזרי עזר במידת הצורך.

מה משפע על התמצאות וניידות?

  • לקות הראייה
  • יכולות אישיות של הילד: קוגניציה, מזג, מוטיבציה
  • סביבה: התאמת סביבה, תפקוד שונה בסביבות שונות, מוכר/ חדש, עומס גירויים
  • בטחון בסביבה
  • למידת טכניקה להתמצאות וניידות במרחב ותרגול המיומנויות.

עמותת אלי”ע מפעילה תוכנית התמצאות וניידות במטרה לפתח טכניקות ומיומנות להתמצאות במרחב וניידות, כך שילד עם לקות ראייה או עיוורון יוכל לנוע בבטיחות ביעילות ובביטחון בסביבות שונות בהתאם לצרכיו ויכולותיו.

התוכנית מבוססת על “מודל המעגלים שפותח ע”י עירית טוראל כאשר עבדה כפיזיותרפיסטיות באלי”ע. המודל פותח על סמך הידע והניסיון שנצבר במהלך השנים באלי”ע וכן מבוסס מחקרים וספרות מהארץ והעולם. עירית פיזיוטרפיסטית ניור-התפתחוית עבדה באלי”ע במשך 29 שנה באלי”ע, יזמה וקידמה טיפול שיקומי בהתמצאות וניידות באופן פרטני ובקבוצות, הייתה מדריכה קלינית לצוות פיזיותרפיסטיות צעיר וכן לקחה חלק בקבוצות הורים ותינוקות לאורך השנים.

מודל המעגלים של עירית טוראל

תחילתה של התוכנית היא בהערכה שפותחה באלי”ע הכוללת 5 שלבים התפתחותיים החל מהסביבה הקרובה וגבולות הגוף ועד לסביבה רחוקה. התוכניתית מאפשרת להעריך את יכולותיו של הילד והתקדמותו ביחס לעצמו ולגזור מטרות טיפוליות המנחות את הצוות הטיפולי והחינוכי בעבודה השיקומית. התוכנית כוללת:

  • למידת מושגים: מושגי גוף, כוונים, מילות יחס, מידות ומרחקים, מושגי מרחב וסביבה (דלת, חדר, קומה, חצר, כביש, צומת..)
  • פיתוח מיומנויות חושיות: שמיעה, ריח, תפיסת התנועה, מישוש, תחושת זמן ומרחק , תחושת פנים .
  • הכרת שפת הניידות: מונחים כמו נקודת מוצא, סימן, רמז.
  • התמצאות וניידות בסביבה הקרובה ובסביבה חדשה: למידת עוגנים, מסלולים קבועים, טכניקות חקירה עצמית, התחלת מיפוי מוחי (מנטלי) של החלל/ המרחב.
  • הכרות ראשונית עם מקל לבן המקל

הפעילות מתקיימת בהנחיית פיזיותרפיסטיות אלי”ע באופן פרטני או קבוצתי.

לתרומה עבור הפעילות לחצו כאן
     

Skip to content